Toernooien 2014-2015

PK NBSB 2014

30 december 2014

Vandaag weer een spannende dag op de Brabantse Jeugdschaakkampioenschappen in Kaatsheuvel. Marijn won zijn spannende zevende ronde en eindigde met 3,5 uit 7 punten op een mooie gedeeld 5e plaats! Lars speelde vandaag de eerste 5 rondes in de categorie E. Hij haalde 3 punten. Deze strijd gaat zondag verder. Goed gedaan jongens. De laatste info, partijen en (tussen)standen kun je hier teruglezen.

29 december 2014

Vandaag zijn in Kaatsheuvel de laatste rondes van de Brabantse Jeugdschaakkampioenschappen in de categorie D gespeeld. Jesse Allaart uit Best is kampioen geworden. Gevolgd door Victor Muntean uit Helmond en Mika Rutjens van Schaakvereniging Deurne. Gedeeld vierde werden Constantijn Beukema en Tristan de Haas. Deze vijf jeugdspelers hebben zich geplaatst voor de Nederlands Kampioenschappen. Daan Hubers eindigde op een mooie zevende plaats. Alle uitslagen zijn hier terug te vinden.

Een paar actiefoto's van Marijn, Daan en Mika tijdens de eerste twee dagen op het Brabants Kampioenschap.

Marijn als enige nog in actie

Marijn aan het analyseren

Daan wordt aangemoedigd door o.a. Pieter Bellemakers

Mika wacht rustig af

Daan in actie

De top vijf is geplaatst voor het NK

NBSB winnaar Hutton 2014

Zaterdag 25 oktober is in Goes het jaarlijkse Huttontoernooi gespeeld. Het is het NK voor de regionale bonden. Elke regionale bond mag 5 teams, van elk 4 of 5 spelers, afvaardigen in de leeftijdscategorieën A t/m E. De bond die de meeste matchpunten haalt, is de winnaar. Ook zijn er winnaars in elke leeftijdscategorie.

Het samenstellen van de teams blijkt jaarlijks niet eenvoudig. Dit jaar was het de NBSB echter gelukt om voor elke leeftijdscategorie een team samen te stellen. Dat hield wel in dat veel spelers in een hogere categorie meespeelden. Onder meer de 3 E spelers met de hoogste rating speelden in het D team. Hierdoor mocht Mika op bord 1 spelen van de categorie E en ons gastlid Yichen Han op bord 2. Gastlid Victor Muntean speelde op bord 3 van de D.

De individuele scores waren:
Victor:  4.5/5
Yichen: 4/4
Mika:    4/4
Alle 3 kregen ze een prijs voor de hoogste score in hun categorie!

NBSB werd kampioen in zowel de C, D als E! Doordat we ook nog eens 2e in de B en 3e in de A werden, was NBSB ook met grote overmacht Hutton kampioen 2014.

Het winnende E team, v.l.n.r. Daan Baselmans, Yichen Han, Alex Karapetov, Janne Allaart en Mika Rutjens.

Voor alle uitslagen zie: www.chess-results.com
Voor meer info zie: www.huttonzeeland.nl

Toernooien 2013-2014

Jeugdschakers S.V. Deurne Nederlands Kampioen!

Zaterdag j.l. werd het jeugdschaakteam van schaakvereniging Deurne in het Gelderse Barneveld landskampioen!

Als outsider in een groep van 40 teams in de E- categorie (geb. in 2004 of later) bleef het debuterende team ongeslagen.

Het winnende jeugdteam - een product was van de samenwerking tussen S.V. Deurne en het Helmondse SJC De Pionier -  bestond uit Victor Muntean, Mika Rutjens, Daan Hubers en Yichen Han. Teamleider was Toon Rutjens.

Nadat Deurne, 2 weken terug, middels de schaakchallenge van Slim.nl  met een record aantal van 195 deelnemers  het schaken in Deurne  uitdrukkelijk op de kaart had gezet, is deze eerste landstitel een kers op de taart van een toch al prachtig jeugdseizoen.

Met de samenstelling van dit team, dat zich als Brabants kampioen had geplaatst, beoogde de beide verenigingen een representatief team naar het NK te kunnen sturen, dat ook mee kon doen om de prijzen. Dat dit in het eerste jaar, als debutant nota bene, zo succesvol uit zou pakken was een grote verrassing.

Het team ging flitsend van start. De eerste 5 ronden werden met ruim verschil gewonnen van resp. SK Souburg, S.V. Spijkenisse, Bobby Fischer uit Wassenaar en Leiderdorp. Allemaal verenigingen die al meerdere jeugdtitels op zak hebben.

In de 5e ronde was Klim-op uit Capelle a/d Ijssel de tegenstander.

Zij hadden in de eerste ronde van de gedoodverfde titelfavoriet Stichting Topschaak Brabant uit Tilburg gewonnen, maar in ronde 4 een gelijkspel moeten toestaan aan VAS1 uit Amsterdam.

In een spannende wedstrijd hield Deurne de tegenstander keurig op 2-2.

In ronde 6 was Deurne helemaal los. Met 4-0 bleek het Combinatieteam tegen de Amsterdammers van VAS over de langste adem te beschikken.

In de 7e en laatste ronde van dit zenuwslopend titelgevecht werd tenslotte de Kennemer Combinatie met 3-1 aan de zegekar gebonden en werd het team met een enorme beker als landskampioen in het zonnetje gezet!

Topscorer van het team werd Yichen Han. Deze pas 7 –jarige speler won al zijn wedstrijden! Er wacht hem nog een grote toekomst!

Victor Muntean was met 6 uit 7 aan bord 1 een waardig kopman van het team.

Mika Rutjens aan bord 2 speelde gedegen en moest slechts 1 nederlaag en 1 remise toestaan.

Daan Hubers haalde 3,5 uit 7, maar won wanneer het nodig was voor het team en had daardoor een groot aandeel in het behalen van deze titel.

Klik hier voor een verslag en de foto's en klik hier voor de uitslagen.

Jeugd viert Carnaval(schaak)

Maar liefst 28 jeugdschakers van Deurne namen aan dit toernooi deel.

Er werden 3 ronden weggeefschaak gespeeld en 3 ronden dobbelschaak.

Ook was er een ballonnenrace, waarbij teams zo snel mogelijk met een pollepel een ballon in een tot toren verkleedde prullenmand moesten deponeren, en er was een kegelwedstrijd waarbij met een tennisbal op grote, van punten voorziene, stukken moest worden gemikt.

Op de foto het winnende team van de Paarden, aangevuld met Frederik Boersma, die als 'Open Boek' de prijs voor de best verkleede jongen mocht ontvangen. Naomi van Maris, de rode duivelin ontving de prijs voor het best verkleede meisje.

Voorste rij: Thijs v.d. Broek, Daan Hubers, Joran Albers en Quinn van Haandel
Achterste rij: Ralph Weijenborg, Clint van Rijt, Frederik Boersma en Naomi van Maris.

Brabantse teamkampioenschappen jeugd

Op zondag 23 februari 2014 streden de jeugdschakers van S.V. Deurne in Kaatsheuvel met succes om de Brabantse teamkampioenschappen in de jongste leeftijdscategorie.

Per persoon werden acht wedstrijden van een half uur per partij gespeeld. Na zes overtuigende overwinningen op onder meer De Pion uit Roosendaal, ESV uit Eindhoven, HMC Den Bosch en Waalwijk, moets het jeugdteam in de voorlaatste ronde tegen het ook nog ongeslagen selectieteam van Top Sport Brabant. Deze enige topper werd met miniem verschil door de jeugd uit Deurne en Helmond gewonnen: 2,5-1,5. De laatste wedstrijd was een formaliteit en werd met 4-0 gewonnen.

De individuele scores waren: Victor Muntean 7,5 uit 8; Mika Rutjens 7,5 uit 8; Daan Hubers 7 uit 8 en Yichen Han 7 uit 8. Op zaterdag 17 mei doet het team mee aan de Nederlandse teamkampioenschappen. Deurne deed ook nog met een belofteteam mee aan dit toernooi. Dit team werd keurig derde achter De Pionier uit Helond en De Pion uit Roosendaal. Hierin speelden Bruno Sladic, Nico Gao, Lars Rutjens, Bram Keunen en Daan Keunen.